dimecres, de juliol 27, 2005

Carta sobre Churchill

Li volen fer un monument a Barcelona al tal personatge.
Surten articles per tot arreu demanant-ho.

Si de coses tant recents ja no hi ha memòria... no vull ni pensar en les de fa més temps ni en les conseqüències que haurem de patir de tanta desmemòria!

Vist el que en diu l'Haro Tecglen a El Pais (més avall), potser encara s'ha quedat curt.

Sense sorpreses: a La Vanguardia NO n'han publicat una de semblant responent un article seu (més avall).

Toca tornar a veure "Sí, Ministre" els caps de setmana

Salut, peles i República


::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

El Punt 21/07/2005

> Tinc por de Churchill

El lector escriu
Jordi. Barcelona.

El senyor Manuel Castaño preguntava a El Punt del 15 de juliol Qui té por de Churchill?. Doncs per exemple jo, senyor Castaño. Perquè a aquestes altures és indiscutible el tarannà colonialista, eurocentrista, racista i malaltissament anticomunista del personatge.

Un personatge que trobava d'allò més normal la utilització de gasos verinosos contra els kurds i els afganesos perquè es tractaven de tribus incivilitzades, que justificava en nom de la superioritat racial de l'home blanc tota mena de despropòsits contra indis americans, aborígens australians o palestins, que ja li estava bé que a la guerra civil espanyola els feixistes i els comunistes (així, en genèric) es matessin mútuament, sobretot si acabaven guanyant els feixistes. Afegim-hi l'aniquilament innecessari de la població civil de ciutats com Dresden, pura venjança de l'«ull per ull» per la destrucció de Coventry i que es va repartir Europa amb Stalin sense cap vergonya!

La seva suposada lluita contra els totalitarismes, tan pregonada per gent com vostè, que només veuen de la realitat i de la veritat la part que més els agrada i els convé, va ser prou minsa com per oblidar l'estalinisme i, oh sorpresa!, el franquisme. Que no va ser totalitarisme això? I vostè li perdona tot això dient que tots els grans homes tenen clarobscurs. Ja que són grans homes els obscurs no compten?

Senyor Castaño, gràcies en bona part a la «superioritat moral de Churchill» (i a la de Roosevelt, i a la de Truman, i a la d'Eisenhower i a la de tants altres) Franco no va tenir gaires problemes internacionals per poder alçar-se contra la República, desencadenar una sanguinària guerra civil, una repressió salvatge i una dictadura que va durar 30 anys més després d'acabada la Segona Guerra Mundial.

Jo crec que aquesta mena de superioritat moral s'assembla massa a aquella altra de la «supremacía de la raza» i la «unidad de destino en lo universal». I acabo dient-li que som moltes les persones preocupades per l'islamisme, però pel to dels seus articles més aviat sembla que n'ha fet una obsessió.


::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::


EDITORIAL: VISTO / OÍDO EDUARDO HARO TECGLEN

Inocente pero oscuro


EL PAÍS - Radio y TV - 25-07-2005

Leo frases de odio contra el enemigo; serán las mismas que el enemigo dirá contra nosotros. Esto es una guerra. Por fin tenemos enemigos y podemos expresarnos con saña. Nuestra sociedad había perdido el estimulante del odio desde que acabó el comunismo -si se ha acabado- y el Tercer Mundo aparecía como un inocente al que deberíamos ayudar. Desde Bush es distinto. Bush, Aznar, Blair, y sus lexicólogos, han dotado la eterna lucha de clases de un vocabulario duro: y de armas magistrales, doctorales. Ésos quieren quitarnos lo que hemos acumulado. En el XIX, en el XX, decíamos que la acumulación se debía a nuestra mayor capacidad intelectual, a nuestra posesión de la verdad, al verdadero Dios, a que éramos la punta de lanza de la evolución. Un día no lo pudimos sostener: renegamos del racismo para acabar con Hitler, aceptamos la ideología de la igualdad pero no la práctica.

Aún hoy no es lo mismo ser negro que blanco, mujer que hombre, niño que adulto, pobre que rico. Oscuro era el brasileño que corría para no perder el metro en Londres, tan oscuro como un paquistaní, y un par de hombres de Scotland Yard le tumbaron y aferraron; otros tres le dispararon cinco balazos en la cabeza. Era inocente. Pero ¿se puede decir de alguien que es inocente y oscuro? Los detectives no hicieron más que seguir sabias instrucciones del ministro del Interior: disparar a matar, pero sólo a la cabeza; si se le da en el cuerpo, puede llevar un chaleco de dinamita que mate a los agentes. Y a otros inocentes -si es que hay inocentes- próximos.

Alguien recuerda que la policía inglesa no lleva armas: antes, el policeman iba desarmado pero protegido por una horca invisible que mataría al que atentara contra ellos. Por eso, a veces, tenía que trabajar el Ejército. En la calle de Sidney, Londres, 1911, se hicieron fuertes unos letones, de los muchísimos que había exiliados. La policía los cercó, avisó al ministro del Interior y éste apeló al Ejército. Llegaron los soldados y el ministro. De frac, sombrero de copa, fular de seda blanco: dirigió los cañones, ordenó el fuego y mató al grupo anarquista anticomunista de Pedro el Pintor, o Pedro el Letón. El ministro era Winston Churchill. Dimitió porque los diarios populares denunciaron su brutalidad. Le hicieron ministro de Marina. Y un par de errores graves más le llevaron a primer ministro. Ya es un héroe mundial, eliminados sus socios: Roosevelt, sospechoso de socialista; Stalin, cargado de crímenes.


::::::::::::::::::::::::::::::::::
::::::::::::::::::::::::::::::::::


> Qui té por de Churchill?

de set en set MANUEL CASTAÑO. El Punt, 15 de juliol de 2005

La Fundació Catalunya Oberta està fent campanya per honorar la memòria de Churchill i reclamar que Barcelona li dediqui un monument. Amb tants problemes com arribem a tenir? Doncs sí, precisament per això, per tants problemes i tants desafiaments com hi ha. No és per atzar que recentment s'han reeditat les seves memòries i n'apareixen diverses biografies; la necessitat de recuperar els valors que Churchill va encarnar en la lluita contra els totalitarismes està entre els signes del nostre temps. I això és precisament el que deu haver escandalitzat les ànimes beòcies que s'han afanyat a retratar-lo amb el pitjor perfil -com si poguéssim ignorar que tots els grans homes tenen clarobscurs-; només falta que proposin un homenatge a Chamberlain i Daladier com a referents per a la UE, ara que Chirac i Schroeder -no cal dir el seu escolanet de Madrid- semblen resignats a reincidir en el derrotisme de Munic. Amir Jahanchahi, un dissident iranià, afirmava després de l'11-S que és precisament «en Churchill, en el seu entossudiment profètic que ens hem d'inspirar en aquest combat vital» no pas una guerra clàssica sinó un combat multidireccional, una guerra que serà «tan militar com econòmica, tan diplomàtica com política» contra el tercer totalitarisme -ço és l'islamista-. I tenir sempre present la churchilliana idea que els qui van preferir el deshonor a la guerra, es van haver de trobar tot seguit amb el deshonor i amb la guerra.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

La moral de Churchill

LOS TOTALITARIOS odian nuestra idea de la libertad, la democracia, los derechos humanos

ORIOL PI DE CABANYES - La Vanguardia 13/07/2005

Estos fanáticos totalitarios tienen declarada la guerra a Occidente. En la historia siempre se han dado fundamentalistas que, en nombre de uno u otro absoluto, han practicado el terrorismo. Todo terrorismo busca desmoralizar al enemigo. Y los occidentales, todos los que vivimos en las sociedades abiertas, lo somos para ellos. Aunque no queramos saberlo. Pero simplemente por nuestra forma de vivir ya hemos sido considerados enemigos por parte de todos estos islamistas fanatizados que creen que el progreso material contribuye a distraer el puro vínculo que sus criaturas deben a un Dios, Todopoderoso y Absoluto, a quien interpretan servir matando y a cuya idea fundamentalista todos los humanos deben una obediencia total. ¿Islam, al fin y al cabo, no quiere decir sumisión?

Los fanáticos del islam -aunque no todos pasan de las creencias a los hechos- odian todo lo que para ellos representa Occidente: el progreso técnico, el materialismo, el hedonismo. Por ello el absolutismo islámico quiere administrarnos un severo correctivo. Volvemos a los tiempos de los almorávides. Cuando Bin Laden se reclama de Al Andalus o de la guerra santa contra "los cruzados" (¡) nos está diciendo que no ha perdido una memoria histórica que sí que ha perdido Occidente. Y mantiene abiertas heridas, y tal vez humillaciones, de hace mil años.

Los totalitarios que ponen bombas en el transporte público de nuestras capitales quieren hundir la moral de la ciudadanía de las sociedades libres. Somos, todos, sus enemigos. Odian nuestra idea de la libertad, la democracia, los derechos humanos, la economía de mercado, la no discriminación entre hombres y mujeres, el diálogo entre las personas, la libre expresión de las ideas.

Y esto hay que saberlo: la guerra santa que unos pocos islamistas fanatizados han emprendido contra la civilización occidental tiene que tenernos a todos, decididamente, en contra.

Es admirable cómo han afrontado las acciones terroristas los londinenses, sus políticos y sus medios de comunicación. Precisamente estos días conmemoran en el Reino Unido el 60.º aniversario de la victoria contra el nacionalsocialismo y el fin de la Segunda Guerra Mundial. Winston Churchill, cuya superioridad moral alguien ha querido discutir aquí frívolamente y con mezquinos argumentos, recuerda así en sus memorias el triunfo sobre el totalitarismo: "Agotados y cansados, empobrecidos pero animados y ahora triunfantes, disfrutamos de un momento sublime. Dimos gracias a Dios por la más noble de su bendiciones: la sensación de que habíamos cumplido con nuestra obligación".

"Pero todavía queda mucho por hacer -añadía Churchill, dirigiéndose a un pueblo al que años antes había prometido sólo ´sangre, sudor y lágrimas´- y tenemos que estar preparados para próximos esfuerzos mentales y corporales y para sacrificarnos más por las grandes causas si no queremos volver a caer en la rutina de la inercia, la confusión de objetivo y el temor cobarde a ser adultos. No se tiene que debilitar un ápice el estado de ánimo alerta y vigilante. A pesar de que el espíritu humano necesite la celebración festiva, tiene que aumentar la fuerza y la resistencia con las que cada hombre y cada mujer reemprenda la tarea que tiene que hacer".

Se echan de menos en nuestras sociedades, hoy tan satisfechas, mensajes de este tono. Pero ¿estamos dispuestos a ser conminados así?

divendres, de juliol 15, 2005

APOSTATAR AMB RAPIDESA

APOSTATAR AMB RAPIDESA

ÁNGEL Montoto
Periodista

He apostatat de la meva condició de catòlic. Fa uns dies vaig rebre la fotocòpia de la meva partida de baptisme amb l'anotació al marge de l'apostasia que vaig requerir ¡el 25 de maig! Sí, amb signes d'admiració, ja que estic admirat de tanta prestesa. Les raons perquè una persona com jo, ateu des de fa més de 20 anys, hagi decidit canviar la indiferència per l'apostasia són molt senzilles: no és possible la més mínima relació amb una Església i una jerarquia, nomenada pel reaccionari Wojtyla, que ha tornat a l'enfrontament i a la crispació social; una Església mancada de clientela, però que, consistida en el fet que gairebé tots els espanyols hem estat batejats, rep cada any de l'Estat mig bilió de les antigues pessetes; una Església, finalment, entossudida a competir en intolerància amb els xiïtes.

No obstant, el que avui m'interessa comentar, per exemplar i per animar els indecisos, és la rapidesa i la facilitat amb què he aconseguit apostatar, ja que tothom sap perfectament totes les traves i travetes que utilitza l'Església per evitar que un individu, batejat sense el seu consentiment en una breu cerimònia, abandoni conscientment la seva tutela. Atribueixo aquesta eficàcia a la qualitat humana i liberal del sacerdot que em va atendre, però he d'acceptar també la utilitat del consell d'un amic: "A més a més, adverteix-los que si no actuen correctament i en un temps lògic, recorreràs a la justícia ordinària".

I és que, afortunadament, tenim una Constitució que defensa la nostra llibertat de consciència, una llibertat que ningú ens podrà prendre mai.

Noticia publicada a la pàgina 5 de l'edició de 15/07/2005 de El Periódico

----------------------------------------

Discrepo amb el comentari final, perquè la llibertat ens la van prenent dia a dia i cada cop més depressa (i aixó que mai hem arribat a un nivell gaire alt) i la ditxosa i sacrosanta constitució no ens en defensa pas, més aviat al contrari en el cas dels catalans. Però és agradable pensar que almenys ens podem fer esborrar amb certa rapidesa de la llista de l'esglèsia catòlica. És poc però ja és alguna cosa.